![]() Home Biblioteka Problemów Usługi Części i Akcesoria Showroom Pytania i odpowiedzi Kontakt |
Profesjonalny serwis progów i gitar od 1996 |
PROGI
ZE STALI NIERDZEWNEJ
- dożywotnia trwałość- fenomenalny komfort gry - zabójczy wygląd - ultra-niska akcja strun - kilkanaście rozmiarów do wyboru - gwarancja 100%-owej satysfakcji |
|
Pytania dotyczące oferowanych przeze mnie usługLutnikCzy to prawda, że progi ze stali nierdzewnej niszczą struny?Nie. Jest dokładnie odwrotnie. W gitarach ze stalowymi progami struny wytrzymują znacznie dłużej. Po pierwsze dlatego, że stalowe progi są idealnie gładkie i śliskie, przez co nie musimy dociskać strun tak mocno podczas wibrata i podciągania. Po drugie dlatego, że stalowe progi nie śniedzieją, dzięki czemu na strunach nie gromadzi się tradycyjny osad. Czy to prawda, że progi ze stali nierdzewnej zmieniają brzmienie instrumentu?Gdy porównać je do tradycyjnych nowych i wypolerowanych progów, odpowiedź brzmi: nie. Oczywiście, gdy porównamy je do progów brudnych i zaśniedzonych to można wysłyszeć subtelną różnicę, ale zawsze na korzyść tych czystych. Czy progi ze stali nierdzewnej to są te same progi co w gitarach Parker?Nie. Progi w gitarach Parker są naklejane na podstrunnicę i są wykonane z innego stopu. Progi Jescar są tradycyjnie nabijane na podstrunnicę i są ogólnie wyższej jakości. Czy progi Jumbo zwiększają sustain?Nie sądzę. Radzę nie kierować się tym wątpliwym argumentem przy wyborze rozmiaru progów. Dlaczego wymiana progów na stalowe jest tak droga, skoro same progi z nierdzewki kosztują niewiele więcej niż zwykłe?Stalowe progi są znacznie twardsze i przez to trudniejsze i bardziej pracochłonne w montażu i obróbce. Dlaczego Warmoth dolicza tylko $20 za progi ze stali nierdzewnej, a lutnicy wielokrotnie więcej?Warmoth jedynie montuje progi i nic więcej przy nich nie robi, czyli nie wyrównuje ich (choć zaleca tą operację do wykonania) i nie wykańcza końcówek, a właśnie te operacje są najbardziej pracochłonne i trudne do wykonania. Warmoth montuje progi tylko w nowych niepolakierowanych gryfach, a to znacznie ułatwia zadanie. Nie oferuje też takiej opcji dla gryfów z bindingiem. Czy konieczne jest szlifowanie podstrunnicy przy okazji wymiany progów?Nie, ale to jedyna okazja, aby poprawić drobne niedokładności obróbki fabrycznej i zlikwidować powstałe na przestrzeni lat mniejsze czy większe wypaczenia/zwichrowania gryfu. Nawet w instrumencie najwyższej klasy, zrobionym z najlepszej jakości wysezonowanego drewna, po pierwszych kilku latach eksploatacji pod wpływem naciągu strun gryf ulegnie lekkiemu wypaczeniu. Powtórnie wyszlifowana podstrunnica gwarantuje trwały efekt zgodnie z prostą zasadą: co się miało wypaczyć, to już się wypaczyło i dalej pracować nie będzie. Kolejnym argumentem za szlifowaniem jest możliwość naniesienia przy tej okazji reliefu statycznego, zmiennego reliefu, kontry czy innego promienia podstrunnicy. Jest jeszcze parę innych zalet. Czy jest sens wymieniać progi na stalowe w taniej niemarkowej gitarze?Tak, jeżeli jest to instrument poprawnie wykonany z przyzwoitych materiałów. Obecnie, jest na rynku wiele tanich (już w okolicach 1000zł) dobrych gitar, które po podrasowaniu mogą stać się w pełni profesjonalnymi instrumentami. Czy jest sens zakładać stalowe progi do gitary klasycznej?Oczywiście, przy czym nie zależy nam tu na trwałości progów, ale na komforcie gry i wydłużonej żywotności strun. Czy po wymianie progów i szlifowaniu podstrunnicy gryf mojej gitary będzie wyglądał jak fabrycznie nowy?Nie! Będzie wyglądał znacznie, znacznie lepiej i pod każdym względem będzie dużo wyższej klasy. Czy jest sens wymienić progi na stalowe w fabrycznie nowej gitarze?Tak. Jeżeli zależy Ci na komforcie gry i niskiej akcji strun nie musisz czekać, aż progi się wytrą. Wielu moich klientów wymienia progi, które są w całkiem dobrym stanie. Wskazane jest jednak, aby instrument miał co najmniej rok na ułożenie się gryfu pod wpływem działania naciągu strun i na doschnięcie drewna. Czy Skalba Fretworks używa do obróbki progów maszyny PLEK?Nie. Używam maszyny FretMaster wykonanej wg mojego własnego projektu. W przeciwieństwie do cyfrowego PLEK-a, w pełni analogowy FretMaster umożliwia obróbkę nie tylko progów, ale także podstrunnicy.Dzięki temu osiągnięcie idealnej geometrii gryfu (tzw. perfect relief) możliwe jest również przy małych rozmiarach progów. Dlaczego niektóre rozmiary progów są droższe od pozostałych?Są trudniejsze w montażu i/lub bardziej pracochłonne w obróbce. Czy wymiana progów w gryfie z bindingiem (ożyłkowanym) kosztuje więcej?Nie. Dzięki zaawansowanej technologii nie ma dla mnie znaczenia czy gryf jest ożyłkowany czy nie. Czy wymiana progów w gitarze z wklejonym gryfem (set-in, neck-through) kosztuje więcej?Nie. Konstrukcja instrumentu nie wpływa na cenę usługi wymiany progów. Czy wymiana progów w gryfie z klonową podstrunnicą kosztuje więcej?Tak, jeżeli podstrunnica jest i nadal ma być lakierowana (dochodzi koszt lakierowania). Czy można wymienić progi w trybie ekspresowym?Nie. Wymiana progów to dość długi proces. Minimalny czas realizacji to 3 dni. Czy do wymiany/wyrównywania progów wystarczy przysłać sam gryf?Tak, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, iż po jego zamontowaniu w gitarze konieczna będzie profesjonalna regulacja gryfu i mostka, którą powinien wykonać fachowiec. Zalecam wykonanie tych czynności u najbliższego lutnika, mimo iż doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że nie omieszka on wytknąć mi jakiś błędów - podejdź do tego z przymrużeniem oka ;-) LutnikPYTANIA ZWIĄZANE Z BIBLIOTEKĄ PROBLEMÓWPYTANIA DOTYCZĄCE OFEROWANYCH PRZEZE MNIE USŁUGPYTANIA DOTYCZĄCE OFEROWANYCH PRZEZE MNIE CZĘŚCI I AKCESORIÓWPYTANIA NA TEMATY OGÓLNE I ORGANIZACYJNE |
|
Kontakt: Telefon: 796 408 913 e-mail: serwis@skalba.pl ![]() |
|
Home
Biblioteka
Problemów Usługi
Części
i Akcesoria Showroom Pytania
i odpowiedzi
Kontakt www.skalba.pl Copyright © 2011 Krzysztof Skałba |