![]() Home Biblioteka Problemów Usługi Części i Akcesoria Showroom Pytania i Odpowiedzi Kontakt Poradnik gitarzysty |
Profesjonalny serwis progów i gitar od 1996 |
PROGI
ZE STALI NIERDZEWNEJ
- dożywotnia trwałość- fenomenalny komfort gry - zabójczy wygląd - ultra-niska akcja strun - kilkanaście rozmiarów do wyboru - gwarancja 100%-owej satysfakcji |
|
Strojenie gitaryUmiejętność samodzielnego strojenia instrumentu jest
absolutnie
niezbędna każdemu gitarzyście, nawet zupełnie początkującemu. Nie łudź
się, że wystarczy jak raz na jakiś czas nastroi Ci wiosło kolega czy
nauczyciel. Gitara jest instrumentem, który rozstraja się wyjątkowo
łatwo i szybko, szczególnie gdy przenosisz ją w miękkim pokrowcu. Nawet
najwyższej klasy instrumenty (przenoszone w twardych futerałach)
wymagają częstego podstrajania, chociażby z powodu zmian temperatury
otoczenia czy wilgotności. 1.Tradycyjny tuner elektroniczny gitarowo-basowy ze wskaźnikiem analogowym (wskazówką). Niezastąpiony w plenerze, gdzie przy mocnym świetle słonecznym wskaźniki diodowe są nieczytelne. 2. Diodowy tuner elektroniczny w wersji podłogowej. Naciśnięcie przycisku nogą włącza tuner i jednocześnie wycisza sygnał gitary, umożliwiając ciche strojenie bez potrzeby ściszania się na wzmacniaczu - bardzo wygodne rozwiązanie do podstrajania instrumentu w przerwach między numerami. Strój naturalny i temperowany - dudnienie interwałówBardzo
często młodzi gitarzyści, nie rozumiejąc różnic pomiędzy strojem
naturalnym i temperowanym, źle interpretują zjawisko dudnienia
interwałów, wyciągając mylne wnioski dotyczące strojenia/niestrojenia
gitary. FlażoletyNa
pierwszy rzut oka (czy raczej ucha) wydaje się, że flażolety grane na
IV, VII, XII, XVI, XIX czy XXIV progu odpowiadają wysokością
dźwiękom granym na tych progach (ewentualnie ich oktawom). W przypadku
flażoletów z XII i XXIV progu rzeczywiście tak jest. W pozostałych
przypadkach niestety nie. Flażolety naturalne, bo o nich mówimy,
odpowiadają bowiem ściśle dźwiękom skali naturalnej, która różni się
troszeczkę od używanej w gitarze skali
temperowanej. Różnice te nie są duże, dlatego czasami trudne do
usłyszenia, ale są i zawsze trzeba je brać pod uwagę. Flażolet
z
VII progu różni się od dźwięku granego na tym progu zaledwie o 0,02
półtonu. To na prawdę niewiele. Flażolet
z IV progu różni się od dźwięku granego na tym progu o 0,14 półtonu
(nie licząc oktawy). To już całkiem dużo (być może zauważyłeś, że
flażolet ten wcale nie
tłumi się dokładnie nad progiem, ale nieco przed nim - właśnie o tą
różnicę chodzi). Podobnie jest z flażoletami na innych
progach. 3. Różne typy tunerów elektronicznych: (od lewej) tuner diodowy, tuner do gitary akustycznej z mikrofonem kontaktowym w formie spinacza, tuner z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym. Strojenie gitary tunerem elektronicznymTo prosta, szybka i bardzo dokładna metoda, którą
polecam absolutnie wszystkim gitarzystom. Strojenie gitary elektrycznej Gitarę
elektryczną stroi się najłatwiej. Podłączasz ją do tunera zwykłym
kablem. Sprawdzasz, czy potencjometr głośności odkręcony jest na maksa
(tak na prawdę wcale nie musi być na maksa, ale tak jest najprościej).
Przełącznikiem przystawek wybierasz przystawkę przy gryfie (też nie
jest to konieczne, ale tak jest najlepiej). Zaawansowane funkcje tunerów elektronicznych Wiele tunerów elektronicznych posiada dodatkowe często bardzo użyteczne funkcje. Omówimy najważniejsze z nich. 4. Tuner z zaawansowanymi dodatkowymi funkcjami. Tryby pracy: AUTO - automatycznie rozpoznaje, którą strunę stroisz MANUAL - ręcznie wybierasz, którą strunę stroisz Tryb manualny stosowany jest rzadko i wiele dzisiejszych tunerów w ogóle nie posiada tej funcji. Przydaje się jednak np. przy pierwszym strojeniu nowo-założonych strun. Tryb automatyczny jest bardzo wygodny, gdyż podczas strojenia nic nie musisz przełączać. Nie zwalnia Cię to jednak z obowiązku sprawdzania czy tuner właściwie rozpoznał strunę. Przy lekko rozstrojonej gitarze nie ma problemu - na pewno sobie poradzi. Ale gdy np. któraś struna puściła o więcej niż ćwierć tonu, to tuner "rozpozna" ją jako o pół tonu niższą. Jeżeli, wpaczony tylko we wskaźnik dostrojenia, tego nie zauważysz, to za chwilę zamiast np. E1 będziesz miał Es1 i będzie kupa śmiechu! Patrz więc uważnie również na nazwę dźwięku i na znaki chromatyczne. Szczególnie te ostatnie łatwo nie zauważyć. Tryby pracy: CHROMATYCZNY - rozpoznaje wszystkie dźwięki skali chromatycznej (C, Cis, D, Dis, E, F, Fis...) GITAROWY - rozpoznaje tylko dźwięki pustych strun Od przybytku głowa nie boli, więc pewnie tuner chromatyczny lepszy jest od gitarowego. Możemy nim sprawdzić nie tylko puste struny, ale również dźwięki na dowolnych progach. Niezbędny jest, jeżeli stroimy się pół tonu niżej albo do jakiegoś alternatywnego stroju. W takim razie, po co jest tuner gitarowy, skoro chromatycznym można nastroić każdą gitarę? Wróćmy do problemu mylnego rozpoznawania struny w trybie automatycznym. Tuner chromatyczny żle odczyta strunę rozstrojoną o więcej niż ćwierć tonu. A więc po żywiołowej solówce, w której nie żałowałeś tremola, może się tak zdażyć. A jak odczyta ją tuner gitarowy? Jeżeli rozstrojenie nie przekroczy pół tonu, rozpozna ją prawidłowo! (Aż taki żywiołowy chyba nie jesteś?;-). O to właśnie chodzi. Tuner gitarowy jest o wiele bardziej czytelny a przez to wygodny i bezpieczny. Do obniżonych czy alternatywnych strojów służą inne funkcje. Obniżanie stroju: FLAT (zdażają się i inne nazwy albo sam symbol bemolu) - cały strój obniżony o pół tonu DOUBLE FLAT (zdażają się i inne nazwy albo sam symbol podwójnego bemolu) - cały strój obniżony o cały ton To funkcja niezbędna w tunerze gitarowym, ale również bardzo przydatna w tunerze chromatycznym. Gdy grasz na obniżonym stroju to strunę E nadal nazywasz E, A nadal nazywasz A itd. Dlatego wygodnie jest gdy tuner też nazywa ją tak samo. Bez tej funkcji tuner chromatyczny pokazywałby na wyświetlaczu Es albo D, As albo G itd. Nie trudno byłoby wtedy o pomyłkę. Stroje alternatywne: OPEN D, OPEN E, OPEN G, OPEN A - inne dźwięki przypisane do strun Funkcja spotykana w tunerach gitarowych - niezbędna jeżeli chcesz używać stroje alternatywne. Raczej zbędna w tunerze chromatycznym. Kalibracja: 435, 436, 437, 438, 439, 440, 441 ... 445 - częstotliwość (w Hz) dźwięku A Standardowa wysokość (częstotliwość) dźwięku A wynosi 440Hz. Jest to powszechnie przyjęty wzorzec, do którego kalibrowane są wszystkie tunery, kamertony itp. Do tego wzorca stroi się również pianina i fortepiany. Może się jednak zdażyć, że jakiś dawno nie strojony fortepian puścił odrobinę strój, a Ty właśnie masz zagrać koncert w duecie z pianistą. Chyba łatwiej będzie lekko przestroić Twoją gitarkę niż cały fortepian? Bez funkcji kalibracji tunera musiałbyś patrzyć na wskaźnik dostrojenia i stroić gitarę np. o jedną diodę czy kreskę niżej od umownego zera - nie byłoby to zbyt wygodne. Funkcja kalibracji umożliwia przestrojenie (w niewielkim zakresie) całego tunera tak, aby z Twojej perspektywy nadal wszystko wyglądało normalnie. I tu kryje się pewne niebezpieczeństwo. Uważaj, abyś przez pomyłkę nie przekalibrował sobie tunera ( w wielu tunerach jest zbyt łatwy dostęp do tej funkcji), bo cały czas będziesz grał ciut obok. Po przeczytaniu instrukcji obsługi i zapoznaniu się z
funkcjami tunera, ustaw go odpowiednio do swoich potrzeb. Sprawdź przy
tym czy ustawienia te będą przechowywane w pamięci urządzenia po
wyłączeniu zasilania, czy za każdym razem będziesz musiał to
robić od nowa. Strojenie gitary - ciąg dalszy Uderzasz (nie za mocno) dowolną strunę i patrzysz czy tuner rozpoznał ją prawidłowo (zakładam tu, że wybrałeś tryb automatyczny). Jeżeli tak, to patrzysz teraz na wskaźnik dostrojenia. W razie potrzeby korygujesz strój maszynką na główce (lub mikrostroikiem na mostku). Zalecane jest, aby maszynkami dostrajać precyzyjnie wyłącznie w górę (przy mikrostroikach nie ma to znaczenia). To znaczy, że jeżeli struna jest za wysoko, to należy ją najpierw z grubsza obniżyć poniżej żądanego dźwięku i dopiero wtedy precyzyjnie podstrajać do góry. Gwarantuje to lepsze trzymanie stroju (kasuje luzy na przekładni ślimakowej). Z pewnością zauważyłeś, że wskazania tunera nie zawsze
są oczywiste do interpretacji. Bezpośrednio po uderzeniu w strunę
dźwięk jest najwyższy, a w trakcie wybrzmiewania stopniowo obniża się.
To normalne zjawisko. Pytanie brzmi: czy gitarę należy stroić do ataku, czy do
wybrzmiewania? Jeżeli grasz głównie na czystym brzmieniu krótkim
dźwiękiem, to raczej do ataku, jeżeli długim dźwiękiem na przesterze,
to raczej do wybrzmiewania. Ale gdy grasz na przesterze szybkie riffy,
to jednak lepiej stroić do ataku, szczególnie gdy masz ciężką rękę. Nie
ma więc tutaj prostej odpowiedzi - musisz popróbować. Najczęściej szuka
się jakiegoś kompromisu, np. strojenie do ataku, ale lżejszego niż w
trakcie normalnego grania. Gitarę klasyczną i akustyczną (mocny atak i
krótkie wybrzmienie) należy stroić do ataku pustych strun. Strojenie
tych instrumentów do flażoletów z XII progu nie jest dobrym pomysłem.
Podobnie z gitarą basową. Najlepiej stroić ją uderzając puste struny z
normalną siłą obserwując średnie wskazania tunera. Mocno rozstrojoną gitarę należy stroić na dwa razy. Najpierw szybko pobierznie i dopiero wtedy dokładnie. Naciąg jednej struny wpływa bowiem pośrednio na naciąg pozostałych. Jeżeli jedną strunę podciągniemy do góry, to pozostałe opadną odrobinę w dół. Dzieje się tak, ponieważ gryf w gitarze nie jest ze stali i reaguje na każdą zmianę naciągu dowolnej struny - prostuje się lub ugina, wpływając tym samym na naciąg pozostałych strun. Strojenie gitary z mostkiem tremolo Strojenie gitary ze swobodnie zawieszonym mostkiem
tremolo (np. Floyd Rose) jest znacznie bardziej kłopotliwe od strojenia
zwykłej gitary ze stałym mostkiem. Naciąg jednej struny wpływa tu na
naciąg pozostałych strun i stąd gdy w dobrze nastrojonej gitarze z
takim mostkiem ruszysz choćby jeden klucz czy mikrostroik cała gitara
rozstroi się mniej lub bardziej. Jeżeli chcesz wprowadzić tylko
minimalne korekty stroju dla jednej czy dwóch strun (w trakcie
koncertu)
to oczywiście nie spowoduje to totalnego rozstrojenia całego
instrumentu. Jednak po korekcie zawsze sprawdź czy pozostałe struny
stroją jak należy. Jeżeli urwiesz strunę w gitarze z nieblokowanym luźno zawieszonym mostkiem tremolo, to zakładasz nową i po prostu stroisz ją tak jak zwykle. Po nastrojeniu pozostałe struny również powinny wrócić do prawidłowego stroju. Jeżeli urwiesz strunę w gitarze z mostkiem Floyd Rose, to sprawa się komplikuje. Zakładasz nową i z grubsza (kluczami na główce) stroisz ją do tunera. Następnie stroisz tą od pary (czyli tą, z którą razem jest pod blokadą na siodełku główki) i z powrotem tą nową i ... tak kilka razy na zmianę, aż obie będą stroić. Teraz sprawdzasz czy pozostałe struny stroją - powinny. Dokręcasz blokadę na siodełku główki i dostrajasz wszystkie struny precyzyjnie mikrostroikami. Przyznaję, że często to się nie uda i trzeba wtedy poluzować wszystkie blokady i stroić gitarę jak przy wymianie strun (patrz link powyżej). Strojenie gitary klasycznej i akustycznej Do strojenia gitar nie wyposażonych w żaden przetwornik (brak możliwości podłączenia gitary do tunera kablem) potrzebujesz tuner z wbudowanym mikrofonem lub tuner z zewnętrznym mikrofonem kontaktowym. 5. Tuner z podpiętym zewnętrznym mikrofonem kontaktowym w formie spinacza. 6. Mikrofon kontaktowy w formie spinacza zapięty na główkę gitary akustycznej.
Większość
standardowych tunerów elektronicznych jest wyposażona w mikrofon do
strojenia instrumentów akustycznych, ale nie wszystkie i dlatego przed
zakupem należy to sprawdzić (np. tunery podłogowe nigdy nie mają
mikrofonu). Takim tunerem możesz z powodzeniem stroić gitarę akustyczną
w zaciszu domowym, ale w warunkach koncertowych nie będzie to zbyt
wygodne. Mikrofon wbudowany w tuner "słyszy" bowiem nie tylko twoją
gitarę, ale i wszystko inne co się wokół dzieje. Czyli również
brzdękania klawiszowca, rozgrzewki perkusisty itp. W takim gąszczu
dźwięków trudno mu "skupić" się na Twojej gitarze i często będzie się
"gubił". W takiej systuacji pozostaje wyjść do garderoby i tam, we
względnej ciszy, nastroić wiosło. Wiesz co to garderoba?;-) 7. Tuner do gitary akustycznej zintegrowany z mikrofonem kontaktowym w fomie spinacza.
Stosunkowo niedawno pojawiły się na rynku tunery z
wbudowanym mikrofonem kontaktowym czy raczej mikrofony kontaktowe z
wbudowanym tunerem. Dzięki miniaturyzacji elektroniki nie tylko
mikrofon ale i cały tuner został umieszczony w obudowie spinacza lub
jest z tym spinaczem na stałe połączony (najczęściej ruchomym
przegubem). Przyczepia się go do główki gitary tak, aby wyświetlacz
tunera był zwrócony w stronę użytkownika. Jest tak lekki, że może być
mocowany na stałe, bez szkodliwego wpływu na brzmienie instrumentu. Strojenie gitary elektroakustycznej Strojenie gitary akustycznej wyposażonej w przetwornik jest dużo prostsze, gdyż do tunera podłączasz ją zwykłym kablem tak, jak gitarę elektryczną. Nie interesuje Cię, co się dzieje w koło - tuner "słyszy" wyłącznie Twoją gitarę. 8. Tuner elektroniczny wbudowany w pudło gitary akustycznej.
Wiele gitar elektroakustycznych ma
fabrycznie wbudowany tuner, dzięki czemu możesz stroić ją w dowolnym
miejscu i bez żadnego dodatkowego sprzętu. To bardzo wygodne
rozwiązanie staje się powoli standardem. Strojenie gitary metodą 5/4 proguTo
prawdopodobnie najpopularniejsza metoda strojenia gitary bez pomocy
tunera. Logiczna i przejrzysta, stąd często podawana w podręcznikach i
szkółkach. Niestety, mająca jedną wielką wadę:
stosunkowo niewielkie i, jak się wydaje, całkowicie akceptowalne błędy
w strojeniu każdej kolejnej pary strun dodają się i przy ostatecznym
sprawdzaniu stroju dla skrajnych strun rzadko mieszczą się już w
akceptowalnych granicach. Pośrednio przyczynia się do tego również
fakt, iż przy strojeniu każdej struny wykorzystuje się dźwięki ze
stosunkowo wysokich progów (4 razy z piątego i raz z czwartego), co
przy niedoskonałym ustawieniu menzury może wprowadzać duże
błędy. Metoda 5/4 progu:
Dla sprawdzenia porównaj dźwięki obu
skrajnych pustych strun E1 i E6 - powinny idealnie stroić (bez
dudnienia), ponieważ są w podwójnej oktawie. Możesz też porównać dźwięk
pustej struny E1 z flażoletem struny E6 z progu XII - również powinny
stroić, ponieważ są w oktawie. I na koniec, porównaj dźwięk pustej
struny E1 z flażoletem struny E6 z V progu -oba dźwięki mają być tej
samej wysokości. Strojenie gitary flażoletamiTo do niedawna (przed pojawieniem się tanich tunerów elektronicznych) bardzo popularna metoda, szczególnie wśród średnio zaawansowanych gitarzystów. Bardzo precyzyjna, ale niestety... całkowicie błędna. Co gorsza, podawana w wielu podręcznikach i czasopismach jako poprawna. Metoda jest precyzyjna, ponieważ nie używa w ogóle dźwięków granych na progach; błędna, bo przyjmuje, że flażolet na VII progu jest dokładnie o oktawę wyższy od dźwięku na tym progu, a tak nie jest. W rzeczywistości, flażolet ten jest odrobinę wyższy. Dzieje się tak, ponieważ flażolet jest naturalny, a dźwięk na progu temperowany (więcej o różnicach między strojem naturalnym a temperowanym możesz przeczytać wyżej). Różnica nie jest duża i przy nastrojeniu jednej pary strun tą metodą błąd jest trudny do wysłyszenia; jednak przy zsumowaniu się błędów ze wszystkich strun nastrojonych flażoletami, gitara nie stroi już bardzo wyraźnie, co dyskwalifikuje tą metodę, jako zupełnie nieprzydatną do strojenia całego instrumentu. W wyjątkowych przypadkach można jednak posłużyć się flażoletami do szybkiego podstrojenia jednej struny, pod wiarunkiem, że wiemy której. Nigdy nie strój gitary flażoletami! (I nie graj z muzykami stosującymi tą metodę!-) Strojenie flażoletami (podaję wyłącznie do celów doświadczalnych):
Sprawdź teraz, że struny G i H wyraźnie ze sobą nie stroją, porównując np. dźwięk pustej struny H do dźwięku struny G naciśniętej na IV progu. Cała gitara również nie stroi - sprawdź to na różnych akordach. Ci, którzy sami wpadli na pomysł użycia flażoletów do strojenia gitary, próbują czasem nastroić strunę H od struny G, porównując flażolet z IV progu struny G do flażoletu z V progu struny H. Nastrojone w ten sposób struny G i H brzmią bez wątpienia cudownie (nie dudnią), ale tylko wtedy gdy gramy na nich tercję wielką (puste struny lub obie naciśnięte na tym samym progu). Każdy inny interwał totalnie nie stroi. Przyczyna jest ta sama: flażolet na IV progu nie odpowiada dokładnie dźwiękowi granemu na tym progu. W rzeczywistości jest znacznie niższy. W tym wypadku różnica jest tak duża (7 razy większa niż przy flażolecie z VII progu), iż szybko można zorientować się, że coś tu nie gra. Strojenie gitary metodą pustych strun "na ucho"To do niedawna (przed pojawieniem się tunerów elektronicznych) całkiem popularna metoda, szczególnie wśród profesjonalnych gitarzystów. Powiedziałbym nawet: nieco szpanerska, gdyż sugerowała doskonały słuch tego, który ją stosował. (To fakt, że trochę głupio stosować metodę 4/5 progu na scenie przed publicznością... Chociaż niby dlaczego?) Prawda jest taka, że dobry słuch wcale przy strojeniu gitary nie pomaga, a kto wie czy nawet trochę nie przeszkadza. Owszem, byłby bardzo pomocny, gdyby gitarę stroiło się w stroju naturalnym (nietemperowanym) i interwały pomiędzy kolejnymi strunami byłyby czyste. Niestety, gitara jest instrumentem przystosowanym do stroju temperowanego, w którym i kwarta, i tercja wielka nie jest idealnie czysta. Wydaje mi się, że kogoś obdarzonego doskonałym słuchem może to nawet trochę drażnić, ale też nie wierzę, aby ktokolwiek był zdolny precyzyjnie zapamiętać i uwzględniać podczas strojenia na ucho te niewielkie różnice pomiędzy strojem naturalnym a temperowanym. (Oczywiście, dobrzy stroiciele fortepianów musieli to kiedyś umieć, ale po pierwsze, nie robili tego w pośpiechu, przed publicznością, a po drugie, ilu ich było?) Strojenie pustych strun "na ucho" bez uwzględnienia tych różnic jest tak samo błędne, jak strojenie flażoletami i absolutnie nie może być stosowane do strojenia całego instrumentu - co najwyżej do awaryjnego podstrojenia pojedynczej struny (jeżeli wiemy której). Strojenie pustych strun "na ucho" (podaję wyłącznie do celów doświadczalnych):
Nie
sądzę, aby gitara nastrojona w ten sposób mogła dobrze stroić.
Oczywiście wszystko zależy od tego, czy potrafisz precyzyjnie słyszeć
kwartę temperowaną, która jest o 0,02 półtonu
szersza od kwarty naturalnej. Potrafisz? Ja nie potrafię. Ale za to
wiem, że taka minimalna nieczystość kwarty temperowanej będzie
powodowała dudnienie, które słyszy każdy i którego częstotliwość można
w prosty sposób obliczyć. Niestety, częstotliwość dudnienia zależy
również od bezwzględnej wysokości dźwięków,
dlatego dla każdej kolejnej pary strun będzie inna. I tak, dobrze
nastrojone struny E6 i A dudnią bardzo wolno, ok. jeden raz na 3
sekundy;
kolejna para strun A i D nieco szybciej, ok. jeden raz na 2 sekundy;
kolejna para strun D i G jeszcze szybciej, ok. jeden raz na 1,5
sekundy; ostatnia para strun H i E1 dudni ok. jeden raz na sekundę.
Oczywiście, podwójna oktawa pomiędzy skrajnymi strunami E6 i E1 jest
idealnie czysta i nie dudni wcale. Podsumowując, jeżeli masz genialny słuch, to próbuj - może się nauczysz, jeżeli nie, to wybierz inną metodę. Strojenie gitary metodą kombinowanąTo moim zdaniem jedyna godna polecenia metoda strojenia całego instrumentu np. w przypadku awarii tunera. Wykorzystuje zalety wszystkich opisanych powyżej metod, bez ich największych wad. Jest stosunkowo prosta, szybka i nie wymaga bardzo dobrego słuchu. Przy dobrze wyregulowanej gitarze i świeżych strunach gwarantuje rezultaty porównywalne z uzyskiwanymi metodą strojenia tunerem elektronicznym. Ewentualne drobne błędy wkradające się podczas strojenia kolejnych strun nie kumulują się tak, jak w innych metodach. Dzięki temu, po nastrojeniu ostatniej struny nie spotka Cię przykra niespodzianka, gdy uderzysz jakiś sprawdzający akord - wszystko będzie stroić. Metoda kombinowana dla gitary elektrycznej:
Wszystko to możesz robić na przesterze i korzystać z efektu dudnienia (nic nie ma prawa dudnić!). Zwróć uwagę, iż wykorzystujemy tu wyłącznie flażolety oktawowe z V i XII progu, czyli te, które są zgodne ze strojem temperowanym. Nie używamy też dźwięków granych na progach strun G, A i E6, czyli tych najbardziej czułych na fałszowanie przy zbyt mocnym dociśnięciu czy nienajlepiej ustawionej menzurze. Jedyną wadą tej metody jest to, że lewą rękę mamy stale zajętą na gryfie i nie możemy równocześnie słuchać i kręcić stroikami na główce. Oczywiście, w gitarze z mostkiem Floyd Rose ten problem nie istnieje (mikrostroiki kręcimy prawą ręką). Do strojenia gitary akustycznej i klasycznej, przy których nie używamy przesteru i trudno jest o głośne, długo wybrzmiewające flażolety, wygodniejsza jest metoda opisana poniżej. Metoda kombinowana dla gitary akustycznej i klasycznej:
Przy strojeniu gitary akustycznej i klasycznej przydaje się dobry słuch. Dźwięki wybrzmiewają tu znacznie krócej utrudniając lub uniemożliwiając korzystanie z efektu dudnienia. Powodzenia!Uwaga!
Majsterkowanie przy gitarze, jak i samo granie na tym instrumencie
wymaga ostrożności. Urwanie się struny lub np. jej wyśliznięcie się z
imadełka mostka może poważnie zranić Ciebie lub osobę będącą w
pobliżu. Nigdy nie zbliżaj twarzy do strun i nie dawaj gitary do zabawy
dzieciom! Jeżeli masz jakieś pytania czy wątpliwości albo coś poszło nie tak, to pisz do mnie na adres: poradnik@skalba.pl |
|
Kontakt: Telefon: 796 408 913 e-mail: serwis@skalba.pl ![]() |
|
Home Biblioteka
Problemów Usługi Części
i Akcesoria Showroom Pytania
i Odpowiedzi Kontakt www.skalba.pl Copyright © 2011 Krzysztof Skałba |